ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ - CAD Ι

Κωδικός μαθήματος
Μ0104Υ (Νέο:ΜM250104Υ)
Μονάδες ECTS
5 (Νέο:4)
Εξάμηνο
Εξάμηνο 1o
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 1
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 3
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποχρεωτικό (Υ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα. Ωστόσο, είναι απαραίτητο υπόβαθρο στη Γεωμετρία.
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
 

Το Μηχανολογικό Σχέδιο είναι το κύριο μέσο - γλώσσα επικοινωνίας του Μηχανολόγου Μηχανικού. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζει τη χρήση των οργάνων σχεδίασης.

  • Σχεδιάζει σκαριφήματα όψεων απλών αντικειμένων.

  • Αντιλαμβάνεται και χρησιμοποιεί την κατάλληλη κλίμακα σχεδίασης.

  • Αποτυπώνει στο χαρτί απλά μηχανολογικά εξαρτήματα με τις διαστάσεις τους, στις απαραίτητες όψεις/τομές.

  • «Διαβάζει» και να κατανοεί το περιεχόμενο έτοιμων ολοκληρωμένων μηχανολογικών σχεδίων.

  • Γνωρίζει τη χρήση του λογισμικού σχεδίασης σε ικανοποιητικό βαθμό.

  • Εκπονεί απλά και σύνθετα κατασκευαστικά σχέδια σε Η/Υ.

  • Εκπονεί ολοκληρωμένα συνοπτικά σχέδια συσκευών και μηχανισμών σε Η/Υ.

  • Σχεδιάζει, αποθηκεύει και εισάγει σε άλλα σχέδια τυποποιημένα αντικείμενα.

Γενικές Ικανότητες
 

Όσα αναφέρονται παρακάτω αποτελούν ικανότητες που αφορούν τόσο την μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία του εκπαιδευόμενου, όσο και την εκπαιδευτική διαδικασία στο αντικείμενο. Ο φοιτητής συνειδητοποιεί την αναγκαιότητα ανάπτυξης των κατωτέρω ικανοτήτων κατά την θεωρητική και την εργαστηριακή διαδικασία που ακολουθούνται κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος. 

  • Εργασία είτε αυτόνομη, είτε ομαδική για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος.

  • Εξάσκηση στην αυτοπειθαρχία και στην εργασία με συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια.

  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής που είναι απαραίτητο ακολούθημα του εξασκούμενου με το αντικείμενο αυτό, διότι είναι προϋπόθεση αυτοβελτίωσης. Τα λάθη είναι προφανώς αναπόφευκτα.

  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης που προκύπτει από την εξάσκηση με το αντικείμενο. Η επιλογή από πληθώρα λύσεων, η ανίχνευση των ιδιαιτεροτήτων κάθε περίπτωσης, η πολυπλοκότητα του προς σχεδίαση αντικειμένου, η πραγματοποίηση της ενδεδειγμένης λύσης, η συμμόρφωση με τους ισχύοντες κανονισμούς, είναι μερικοί από τους παράγοντες που έχουν συμβολή στην κατηγορία αυτή.

  • Εξοικείωση με τη χρήση λογισμικού σχεδίασης.

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, μέσω της δυνατότητας ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών εξ αποστάσεως.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Με βάση τους διεθνώς ισχύοντες κανονισμούς, σε συνδυασμό και με τους αντίστοιχους κανόνες τυποποίησης και πρότυπα, είναι δυνατή η συνεννόηση μεταξύ μηχανικών σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου κι αν βρίσκονται.

Στο πρώτο μέρος του μαθήματος η διδασκαλία αποσκοπεί καταρχήν στην εκμάθηση των θεμελιωδών αρχών και κανονισμών του Μηχανολογικού Σχεδίου με παραδείγματα και εφαρμογές, ξεκινώντας από απλά και προχωρώντας σε συνθετότερα αντικείμενα. Δίνονται όλες οι αναγκαίες πληροφορίες για την ολοκλήρωση των ασκήσεων, όπως επίσης και πρακτική βοήθεια για την αντιμετώπιση δυσκολιών που εμφανίζονται σε όσους για πρώτη φορά ασχολούνται με το μηχανολογικό σχέδιο. Κάθε φοιτητής εκπονεί τη δική του εργασία και έχει εξειδικευμένη αντιμετώπιση όσο είναι δυνατόν, προκειμένου να φθάσει σε ένα ελάχιστο κοινό επίπεδο αντίληψης και αποτελεσματικότητας. 

Στο δεύτερο μέρος η σχεδίαση πραγματοποιείται με τη βοήθεια εξειδικευμένου λογισμικού σχεδίασης σε Η/Υ.

Ο φοιτητής καλείται να εφαρμόσει τις θεμελιώδεις γνώσεις σχεδίασης σε περισσότερο σύνθετα σχέδια για τα οποία όμως χρησιμοποιεί εξειδικευμένο λογισμικό, το οποίο τον διευκολύνει και τον απαλλάσσει από τις πρακτικές δυσκολίες σχεδίασης στο χαρτί με μολύβι. Έτσι έχει τη δυνατότητα να εκπονήσει ολοκληρωμένα μηχανολογικά σχέδια με εξαιρετική ποιότητα εμφάνισης. Έχει επίσης τη δυνατότητα εύκολης διαχείρισης των σχεδίων που παράγει, αφού αυτά αποθηκεύονται σε ηλεκτρονική μορφή. Δίνεται ακόμα η δυνατότητα να αντιμετωπίσει  με επιτυχία περίπλοκα σχεδιαστικά προβλήματα, που θα ήταν επίπονο και χρονοβόρο με μολύβι και χαρτί. Ολοκληρώνοντας το μάθημα θα είναι σε θέση να εκπονεί σχέδια αντικειμένων ή εγκαταστάσεων, τα οποία θα μπορούν να κατασκευαστούν και επίσης να διαβάζει σχέδια άλλων και να είναι σε θέση να τα εφαρμόζει.

 

  • Εισαγωγή στην έννοια του σχεδίου. Επίδειξη οργάνων σχεδίασης. Ανάπτυξη των κανονισμών του μαθήματος. Απλές γεωμετρικές κατασκευές . Στοιχεία παραστατικής γεωμετρίας.

  • Είδη σχεδίου - Τυποποίηση μεγέθους χαρτιών - Περιθώριο – Υπόμνημα - Κλίμακα - Γραμμογραφία - Είδη γραμμών και χρήσεις αυτών. Εφαρμογή σχεδίασης απλών γεωμετρικών σχημάτων. 

  • Θεωρία σχεδίασης όψεων στερεών. Διεθνή τυποποιημένα συστήματα αποτύπωσης. Ανάπτυξη αυτών. Σκαριφήματα.  Εφαρμογή: σχεδίαση αντικειμένου σε 3 όψεις. 

  • Σύνθετες όψεις με διαστασιολόγηση. Κανονισμοί διαστασιολόγησης - Τυποποίηση κατά ISO. 

  • Τομές – Ημιτομές. Ανάπτυξη θεωρίας τομών - Αναγκαιότητα α) Άσκηση: σκαρίφημα εξαρτήματος - Πρόοψη σε τομή - Κάτοψη (2 όψεις). β) Άσκηση: σχεδίαση εξαρτήματος - Πρόοψη σε τομή - Κάτοψη- Πλάγια. 

  • Σχεδίαση πραγματικού αντικειμένου. Επίδειξη παχύμετρου και εκμάθηση χρήσης του. Μέτρηση με παχύμετρο και σχεδίαση πραγματικού μηχανολογικού εξαρτήματος. 

  • Αξονομετρικές προβολές. Είδη αξονομετρικής αποτύπωσης εξαρτημάτων - Σύνθεση αξονομετρικού σχεδίου από τρεις όψεις. α) Άσκηση: σκαρίφημα εξαρτημάτων σε φύλλο Α4. β) Άσκηση: σχεδίαση εξαρτημάτων. 

  • Προσδιορισμός - Εύρεση τρίτης όψης. α) Άσκηση: σκαρίφημα εξαρτημάτων σε φύλλο Α4. β) Άσκηση: σχεδίαση εξαρτημάτων. 

  • Εισαγωγή στη Σχεδίαση με τη βοήθεια Η/Υ, Περιήγηση στο περιβάλλον του AutoCAD. Περιοχή και όρια σχεδίασης, Συστήματα συντεταγμένων (Καρτεσιανές, Πολικές, Απόλυτες, Σχετικές), Απλές εντολές σχεδίασης (Line, Circle, Arc, Ellipse), Εντολές Erase, Undo. Εφαρμογή: Όψεις απλών μηχανολογικών εξαρτημάτων. 

  • Συνοπτικό Σχέδιο-Κατάλογος τεμαχίων- Τυποποίηση κατά DIN. Γενικά για λυόμενες συνδέσεις και ειδικότερα για Σπειρώματα, Κοχλίες και Περικόχλια. Γενικά περί οδοντωτών τροχών. Υπολογισμός οδοντώσεως. Παρουσίαση της σχεδίασης της εξελιγμένης καμπύλης. Γενικά περί αξόνων και παρελκόμενων αυτών. Έδρανα κυλίσεως (ρουλεμάν), Σφήνες, Σφηνόδρομοι, Δακτύλιοι στεγανότητος (τσιμούχες), Δακτυλίδια απόστασης, Καπάκια κ.ά.

  • Γραμμή κατάστασης (Snap, Grid, Ortho, Polar), Σημεία έλξης Object Snap (Γραμμή Εργαλείων και μόνιμα). Σύνθετες εντολές σχεδίασης (Rectangular, Polygon), Εντολές τροποποίησης (Move, Copy, Trim, Extend, Offset, Fillet, Chamfer). Εφαρμογή: Σχεδίαση Κοχλία (Όψη – Κάτοψη). 

  • Ιδιότητες σχεδιαστικών αντικειμένων (Color, Linetype, Lineweight, Properties), Οργάνωση σχεδιαστικού περιβάλλοντος (Layers, Blocks), Εντολές σχεδίασης (Hatch, Array), Εντολές τροποποίησης (Rotate, Explode, Break, Divide, Measure). Εφαρμογή: Σχεδίαση Οδοντωτού τροχού (Όψη – Πλάγια σε τομή). 

  • Εντολές τροποποίησης (Scale, Stretch, Lengthen). Εισαγωγή κειμένου (Singleline Text, Multiline Text) & Διαχείριση κειμένου (Format Text Style). Απλές εντολές διαστασιολόγησης (Linear, Aligned, Ordinate, Radius, Diameter, Angular). Εφαρμογή: Σχεδίαση υπομνήματος στα προηγούμενα σχέδια (Κοχλίας και Οδοντωτός τροχός). 

  • Ολοκλήρωση εντολών διαστασιολόγησης (Baseline, Continue, Leader, Center Mark), Ρυθμίσεις διαστάσεων Dimension Style (Lines & Arrows, Text, Fit, Primary Units, Alternative Units, Tolerances). Εφαρμογή: Σχεδίαση Συνοπτικού σχεδίου συναρμολογούμενου άξονα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Πρόσωπο με πρόσωπο : σε αίθουσα διδασκαλίας ή/και στο Σχεδιαστήριο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Μέρος των διαλέξεων θεωρίας γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα παρουσίασης και τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13
Εργαστηριακές Ασκήσεις 39
Αυτοτελής Μελέτη 26
Εκπόνηση Μελέτης 22
Σύνολο Μαθήματος 100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

Σε κάθε θεματική ενότητα ο φοιτητής εκπονεί μια εργασία, η οποία παραδίδεται, διορθώνεται και βαθμολογείται από τον διδάσκοντα και επιστρέφεται στον φοιτητή.

Ο τελικός βαθμός είναι ο αριθμητικός μέσος όρος των εργασιών.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Μηχανολογικό Σχέδιο, 4η Έκδοση, Αντωνιάδης Αριστομένης Θ. 

  • Μηχανολογικό σχέδιο, Παπαμήτουκας Βασ. 

  • Τεχνικό Σχέδιο, Ράκας Νικόλαος Χ. 

  • Μηχανολογικός Σχεδιασμός, Schellman Bernhard

  • Σχέδιο για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, 2η έκδοση, Γκόνος Φ. Ιωάννης- Πολυκράτη Δ. Αικατερίνη 

  • ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕ AUTOCAD, ΣΑΡΑΦΗΣ ΗΛΙΑΣ, ΤΣΕΜΠΕΚΛΗΣ ΣΠΥΡΟΣ, ΚΑΖΑΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 

  • ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΕ Η/Υ. ΤΟ AUTOCAD ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ, ΔΑΫΙΔ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΑΝΘΥΜΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ